Our habits become part of our character.

Our habits become part of our character. If you allow yourself to be disorganized or you are always running late, that becomes a part of who you are. If you’ve trained yourself to get upset and have a fit whenever you don’t get your way, unfortunately those bad habits become a part of you, too. The first step toward changing is to identify what’s holding you back. Identify any bad habits and then make a decision to do something about them.
How do we change a habit? Simple: Quit feeding the bad habit. You have to starve your bad habits into submission and start nourishing your good habits.
I heard somebody say, “Bad habits are easy to develop but difficult to live with.” In other words, it’s easy to pop off and be rude, saying whatever you feel and making snide, cutting, sarcastic remarks. That’s easy. But it’s difficult to live in a home filled with strife and tension.
It’s easy to spend money that we don’t have and charge everything on our credit cards. It’s hard to live with the pressure of not being able to pay our bills. It’s easy to give in to temptation and do whatever we feel. It’s difficult to live in bondage, feeling guilty and condemned.
Consider a person with a chemical addiction. It is easy to get hooked. It may seem fun and exciting at first. Before long, however, that addiction controls the person. He becomes a slave to it. Bad habits are easy to acquire but hard to live with.
On the other hand, good habits are difficult to develop. A good habit results from a desire to work and sacrifice, and sometimes a willingness to endure pain and suffering. But good habits are easy to live with. For instance, at first it’s hard to hold your tongue and overlook an offense when someone criticizes or insults you. It’s hard at first to forgive. But it sure is easy to live in a home filled with peace and harmony.
If you are willing to be uncomfortable for a little while, so you can press past the initial pain of change, in the long run, your life will be much better. Pain doesn’t last forever; in fact, once you develop the new habit, the pain often disappears.

हमारी आदतें हमारे चरित्र का हिस्सा बन जाती हैं।  यदि आप अपने आप को अव्यवस्थित होने की अनुमति देते हैं या आप हमेशा देर से चल रहे हैं, तो आप कौन हैं इसका एक हिस्सा बन जाता है।  यदि आपने खुद को परेशान होने के लिए प्रशिक्षित किया है और जब भी आप अपना रास्ता प्राप्त करने के लिए फिट होते हैं, तो दुर्भाग्य से वे बुरी आदतें भी आपका हिस्सा बन जाती हैं।  बदलने की ओर पहला कदम यह पहचानना है कि आपने क्या वापस पकड़ा है।  किसी भी बुरी आदत को पहचानें और फिर उनके बारे में कुछ करने का निर्णय लें।
 हम आदत कैसे बदलते हैं?  सरल: बुरी आदत को छोड़ना।  आपको अपनी बुरी आदतों को प्रस्तुत करने में भूखा रहना होगा और अपनी अच्छी आदतों का पोषण करना शुरू करना होगा।
 मैंने किसी को यह कहते हुए सुना, “बुरी आदतों को विकसित करना आसान है लेकिन साथ रहना मुश्किल है।”  दूसरे शब्दों में, यह कहना आसान है कि आप जो कुछ भी महसूस करते हैं और उसे तोड़-मरोड़ कर, काटकर, व्यंग्यात्मक टिप्पणी करके कह रहे हैं, उसे समझना और रूकना आसान है।  वह सरल है।  लेकिन तनाव और तनाव से भरे घर में रहना मुश्किल है।
 पैसा खर्च करना आसान है जो हमारे पास नहीं है और हमारे क्रेडिट कार्ड पर सब कुछ चार्ज है।  हमारे बिलों का भुगतान न कर पाने के दबाव के साथ जीना कठिन है।  प्रलोभन देना और जो भी हम महसूस करते हैं उसे करना आसान है।  बंधन में रहना मुश्किल है, दोषी महसूस करना और निंदा करना।
 रासायनिक व्यसन वाले व्यक्ति पर विचार करें।  हुक करना आसान है।  यह पहली बार में मज़ेदार और रोमांचक लग सकता है।  हालांकि, लंबे समय से पहले, यह लत व्यक्ति को नियंत्रित करती है।  वह उसका गुलाम हो जाता है।  बुरी आदतों को हासिल करना आसान है लेकिन साथ रहना मुश्किल है।
 दूसरी ओर, अच्छी आदतों को विकसित करना मुश्किल है।  एक अच्छी आदत काम करने और त्याग करने की इच्छा से उत्पन्न होती है, और कभी-कभी दर्द और पीड़ा सहने की इच्छा।  लेकिन अच्छी आदतों के साथ रहना आसान है।  उदाहरण के लिए, पहले तो अपनी जीभ को पकड़ना मुश्किल है और जब कोई आपकी आलोचना करता है या अपमान करता है तो अपराध को नजरअंदाज कर देता है।  सबसे पहले क्षमा करना कठिन है  लेकिन यकीन है कि शांति और सद्भाव से भरे घर में रहना आसान है।
 यदि आप थोड़ी देर के लिए असहज होने को तैयार हैं, तो आप बदलाव के शुरुआती दर्द को दबा सकते हैं, लंबे समय में, आपका जीवन बहुत बेहतर होगा।  दर्द हमेशा के लिए नहीं रहता है;  वास्तव में, एक बार जब आप नई आदत विकसित कर लेते हैं, तो दर्द अक्सर गायब हो जाता है।

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